ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

مشهد ۱۲۰ هزار بیمار مبتلا به دیابت دارد | یزدی‌ها دیابتی‌ترین افراد کشور

  • کد خبر: ۱۳۴۴۵۰
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
مشهد ۱۲۰ هزار بیمار مبتلا به دیابت دارد | یزدی‌ها دیابتی‌ترین افراد کشور
مدیرعامل انجمن دیابت خراسان رضوی با اشاره به وضعیت مبتلایان به دیابت در استان، از وجود بیش از ۱۶۰ هزار خراسانی دیابتی خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، ۱۹ لغایت ۲۵ آبان ماه هر سال به نام هفته دیابت و چهاردهم نوامبر (۲۳آبان ماه)، سالگرد تولد "فردریک بانتینگ" کاشف انسولین، به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شده است. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به امکانات مراقبتی دیابت دسترسی ندارند. بیماران مبتلا به دیابت نیازمند مراقبت‌های مداوم برای مدیریت دیابت و پیشگیری از عوارض آن هستند.

باتوجه به افزایش روزافزون مبتلایان به این بیماری، این روز با هدف آشنایی و اطلاع‌رسانی عموم مردم درباره دیابت، عوارض و درمان آن نام‌گذاری شده است. دیابت درمان نشده می‌تواند عوارضی جدی از قبیل کوری ناگهانی، نارسایی کلیوی، سکته مغزی و قطع پا به دنبال داشته باشد؛ به همین جهت می‌تواند باعث ایجاد هزینه‌های طولانی‌مدت پزشکی و غیرپزشکی برای بیماران، خانواده‌ی آن‌ها، مراقبین و نظام سلامت شود.

مدیرعامل انجمن دیابت خراسان رضوی در گفت و گویی اختصاصی با شهرآرانیوز در پاسخ به پرسشی پیرامون تعداد افراد مبتلا به دیابت در خراسان رضوی و مشهد گفت: از آنجا که بیش از ۴۰ درصد مردم جامعه از احتمال ابتلای خود به دیابت اطلاعی ندارند، بنابراین آمار‌های موجود از کمیت مبتلایان حدودی است. با این حال و براساس آمار‌های دریافتی از مراکز درمانی یا داروخانه ها، مشهد ۱۲۰ هزار مبتلا به دیابت شناخته شده دارد و در تمام استان خراسان رضوی، ۱۶۰ هزار فرد مبتلا به دیابت شناسایی شده اند.

وحید آذری فر ادامه داد: هرچند نمی‌توان در مورد جنسیت مبتلایان مذکور آمار دقیق ارائه کرد، اما برآورد ما آن است که نسبت ۵۰ به ۵۰ در استان وجود دارد. همچنین علت تعداد کم مبتلایان به دیابت در خراسان رضوی به جز مشهد را می‌توان در عواملی، چون جمعیت کم، فرهنگ و عادت غذایی و. جست و جو کرد.

وی ضمن برشمردن انواع دیابت توضیح داد: ۳ نوع بیماری دیابت داریم: نخست دیابت نوع یک که عموما در افراد زیر ۴۰ سال بروز می‌کند و فرد مبتلا به علت عدم ترشح انسولین توسط غده پانکراس مجبور است تا انسولین را از خارج بدن و از طریق تزریق انسولین دریافت نماید. دوم، دیابت نوع ۲ است که در این حالت، بخشی از سلول‌های انولین ساز غده پانکراس عملکری ضعیف دارد، اما توان ترشح انسولین را دارد؛ لذا فرد مبتلا با دریافت دارو و در برخی مواقع انسولین، شرایط خود را بهبود می‌بخشد. سومین و آخرین شکل ابتلا به دیابت نیز میان بانوان باردار شایع است که از ماه سوم یا چهارم بارداری مبتلا می‌شوند و حتما باید انسولین دریافت نمایند. در بسیاری مواقع و پس از زایمان، مشکل دیابت فرد حل می‌شود، اما برخی مواقع نیز این امکان وجود دارد که دیابت همچنان وجود داشته باشد.

آذری فر در ادامه ضمن اشاره به چالش‌های تامین و تهیه انسولین در داروخانه‌ها و مراکز درمانی مشهد اشاره و تصریح کرد: متاسفانه طی مدت اخیر، تامین دارو‌های مختلف از جمله انسولین با دشواری‌هایی همراه بوده است و در عین وجود برند‌های مختلف انسولین با کارایی‌های گوناگون، متاسفانه داروخانه‌ها می‌گویند که توزیع از سوی نهاد متولی که سازمان غذا و دارو باشد صورت نگرفته است و در چنین وضعیتی، افراد دیابتی مجبورند برند انسولین شان را عوض کنند.

وی ادامه داد: البته طی ۲ تا ۳ روز گذشته، برخی انسولین‌های اصلی تامین شده است. بیشترین استفاده مبتلایان به دیابت به ویژه در مشهد انسولین «لانتوس» است که با نام‌ها و برند‌های دیگری، چون «بازالین» ایرانی و «آبازاگلار» هم در بازار وجود دارد.

آذری فر با اشاره به مشکل تامین انسولین در سال ۱۳۹۹ یادآور شد: طرح سهمیه بندی و ارائه انسولین به داروخانه‌های منتخب، اگرچه سبب شد کسی بدون انسولین نباشد، اما بزرگترین مشکل این طرح آن بود که تعداد انسولین‌های مدنظر بیمار تامین نمی‌شد و به طور مثال بیماری که باید روزانه ۶۰ واحد انسولین دریافت می‌کرد، به علت این طرح مجبور بود تعداد واحد کمتری دریافت نماید تا انسولین اش دیرتر به اتمام برسد؛ بنابراین وقفه‌ای که در درمان فرد شکل می‌گرفت اثرات منفی‌ای به دنبال داشت.

مدیرعامل انجمن دیابت خراسان رضوی در بخش دیگری از مصاحبه با شهرآرانیوز به موضوع دستگاه‌های تست قند اشاره و گفت: یکی دیگر از انتقادات جدی مبتلایان به دیابت به حوزه بهداشت و درمان کشور، کمبود نوار‌های تست قند و قیمت افسارگسیخته آن است؛ به نحوی که نوار تست قند با قیمت مصوب ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان در برخی فروشگاه‌های عرضه محصولات پزشکی تا ۲۷۰ هزار تومان فروخته می‌شود و فروشندگان متاسفانه با ادعای دروغین آزاد بودن قیمت نوار تست قند گرانفروشی می‌کنند.

آذری فر با برشمردن وظایف انجمن دیابت عنوان کرد: رسالت انجمن‌های دیابت در سراسر جهان و از جمله ایران، سوق دادن بیماران دیابتی به آموزش و توصیه به مطالعه و آگاهی از بیماری شان است؛ این اقدام کمک می‌کند تا فرد مبتلا به دیابت با کسب اطلاعات سودمند شخصی در مورد شرایط خود در زمان‌های خاص، گامی رو به جلو برای مدیریت دیابت و زندگی کیفی مطلوب بردارد. در انجمن خراسان رضوی هم تمامی تلاش ما آن بوده است تا با برگزاری کلاس‌ها و کنفرانس‌های مختلف و آموزش سالانه به افراد مبتلا به دیابت، مردم و پزشکان و متخصصان، جامعه را بیش از پیش نسبت به بیماری دیابت آشنا کنیم.

وی در پایان به پرسشی در مورد احتمال گرانی انسولین اینگونه پاسخ داد: خوشبختانه امروزه مردم از راه‌های مختلف تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند و قیمت انسولین حتی به صورت آزاد، قیمت معقولی دارد. با این حال امیدواری ما این است که این داروی حیاتی گران نشود؛ زیرا حضور ۱۲ میلیون ایرانی مبتلا به دیابت و وابستگی آنان به دارو‌های این بیماری به شکلی است که نباید مشکلی بیش از مدیریت این بیماری به آنان تحمیل شود.

گفتنی است روز جهانی دیابت بزرگ‌ترین کارزار آگاهی‌دهی در جهان است. این کارزار هرساله توجهاتی را به خود جلب می‌کند که برای مبتلایان به دیابت اهمیت زیادی دارد؛ و تلاش می‌کند تا دیابت را کاملا در کانون توجهات عمومی و سیاسی قرار دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->